الأحد، 16 يوليو 2017

أنواع الصداع وطريقة العلاج حسب مكان الألم

دايما بتحسى بصداع؟ علطول بتاخدى مسكنات ومش دايما بيظهر مفعولها فى تسكين الألم؟
مهم جدا تعرفى نوع الصداع اللى حاسة بيه عشان تقدرى تتعاملى معاه بطريقة صحيحة ، فالعلاج الجيد بيعتمد على التوصيف الصحيح، فيه أماكن مختلفة بتحسى فيها بالألم لما يكون عندك صداع، كل منطقة من مناطق الألم هي مؤشر على الإصابة بنوع مختلف، اقرأى المقال ده واعرفى أكتر عن أنواع الصداع


تابعينا على صفحتنا: أم ذكية وقد المسئولية

1. صداع التوتر:

مكان الألم: يبدأ من خلف الرأس ويمتد  ليشمل الرقبة والكتف والفك، وممكن يستمر الألم من ساعات إلى أيام لحد ماتقضى على سببه الرئيسي وهو التوتر.
النوع ده من الصداع مش شدسد زى كالصداع النصفي مثلًا، ومش بيسبب الغثيان أو القيء وممكن وانتى عندك النوع ده من الصداع تعملى شغلك كله اليومى بدون توقف، علاج صداع التوتر بمسكنات بسيطة مثل: الإيبوبروفين والأسبرين إلى أن تنتهي الأسباب المؤدية إليه.

تابعينا على صفحتنا: أم ذكية وقد المسئولية

2. الصداع النصفي:

مكان الألم: يصيب الإنسان في جانب واحد فقط من الرأس ألم حاد مع الشعور بالدوار والقيء أحيانًا، وتصبحين معه حساسة للضوء والأصوات.
الصداع النصفي بيستمر معاكى بين 4-72 ساعة، ومن المؤكد تعرّضكِ لاثنين على الأقل من هذه الآلام: ألم في جانب واحد من الرأس، ألم ناتج عن نبضات قوية ومتتالية، آلام متداخلة مع بعضها من أكتر من مكان في الرأس، ألم شديد مش هتقدرى تعملى بسببه أى شغل او نشاطاتك اليومية ، وأخيرًا يعاني نحو 20% من مرضى الصداع النصفي من تنميل في اليد وعدم وضوح في الرؤية.
لو كانت نوبة الصداع النصفي خفيفة، ممكن تاخى أى واحد من المسكنات دى : الباراسيتامول والإيبوبروفين والأسبرين، أما لو كانت النوبة قوية، لازم تستشيرى طبيب مختص

تابعينا على صفحتنا: أم ذكية وقد المسئولية

3. الصداع العنقودي:

مكان الألم: صداع مفاجئ وألم شديد يظهر فجأة ويصيب جانب واحد من الرأس وبتحسى معاه باحتقان أو سيلان في الأنف، مع تدميع مستمر في العين.
الصداع العنقودي يصيب الرجال أكثر من النساء حسب الإحصائيات، وهو نوع متكرر بيحصلفي دورات، يعنى بيجى للمريض كام اسبوع ورا بعض ويختفى لمدة شهور ويرجع تانى مرة تانية ويستمر لأسابيع وهكذا .
مفيش علاج للصداع العنقودي ولكنه يهدأ بالمسكنات، كمان مفيش سبب واضح عضوي أو نفسي للإصابة بالنوع ده من الصداع ، ولكن  بعض المتخصصين بيقولو انهممكن يكون وراثي في بعض الحالات.
ممكن التخفيف من أعراض الصداع العنقودي عن طريق استنشاق الأكسجين أو تناول الأرجوتامين أو الكورتيزونات، حاولى تستنشقى الأكسجين لمدة 10 دقائق، كإسعاف سريع، لكن لازم ترجعى للطبيب المختص قبل ماتاخدى أى أدوية 

4. صداع الجيوب الأنفية:

مكان الألم: مقدمة الرأس والوجه والأنف والعينين والخدين، والألم بيزيد بالنهارأكتر
 صداع الجيوب الأنفية بيكون ناتج عن الالتهابات والعدوى الحادثة في الجيوب الأنفية، ويسبب ألمًا يأتي عادةً مع سخونية، والأطباء بيشخصوه كعرض من أعراض دور الأنفلونزا أو البرد.
ممكن تعالجى النوع ده من الصداع بمضادات الاحتقان والهيستامين والمضادات الحيوية.
تابعينا على صفحتنا: أم ذكية وقد المسئولية

طرق تخفيف الصداع دون استخدام المسكنات:

1. روتين نوم ثابت وعدد ساعات كافية يتراوح من 7-8 ساعات متواصلة ليلًا.
2. تناول من 2-3 لتر ماء على مدار اليوم.
3. ممارسة أي نوع من الرياضة لمدة نصف ساعة يوميًا على الأقل.
4. تقليل تناول الملح في الأطعمة والمنتجات المختلفة.
5. حمام دافئ يمكن أن يكون مسكنًا طبيعيًا لتخفيف آلام الصداع.
6. استخدام مكعبات الثلج على مكان الألم يخفف من حدته.
7. الاسترخاء في مكان هادئ وخالٍ من الضوضاء مع إضاءة خافتة.

لو حسيتى بألم شديد لا يحتمل ناتج عن أي نوع من الصداع،
لازم تستشيرى دكتور فورا عشان يوصفلك العلاج المناسب،
وخدى بالك متاخديش مسكنات بكميات كبيرة،
 عشان ليها آثار جانبية على المدى البعيد منها الصداع المزمن!


تابعينا على صفحتنا: أم ذكية وقد المسئولية


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق